19.10.2012. 14:59 |
Žena-rabin u Poljskoj
|
Prenosimo sa Web stranice B'nei B'rith Europe i dijelom prevodimo
Wednesday, 10 October 2012 , By Małgorzata Prochal, translated from Polish by Gina Kuhn.The article was published in “Dziennik Polski”, largest regional daily newspaper on August 3rd, 2012
Raba – A Woman Rabbi
A Conversation with Tanya Segal, Poland’s first female rabbi, and Boaz Pash, the Chief Rabbi of Kraków
R
azgovor sa Tanya Segal, prvom ženom rabinom u Poljskoj i sa Boaz Pash, glavnim rabinom u Krakovu.
...Nije često da se sretnu žene koje imaju takvu dužnost.
Tanya Segal:
Žena rabin nije česta ni u Poljskoj ni u Evropi. No postoje pokreti u kojima je to potpuno normalno. Ja sam rabin za progresivnu zajednicu u Krakovu, koja pripada reformskom judaizmu. Taj je pokret počeo u Njemačkoj u 19.stoljeću. U početku on je tražio jednakost muškaraca i žena, ali je za provođenje te ideje u praksu trebalo vremena. Prva žena rabin bila je Regina Jones, koja je djelovala u 1935.godini.
Boaz Pash (glavni rabin Krakova): U tradicionlnom ortodoksnom judaizmu samo muškarac može biti rabin. No postoje i žene koje imaju sličnu funkciju, ali nemaju legalni status i titulu i mogu nositi samo dužnosti koje se rade izvan sinagoge. Mi još ne prihvaćamo žene da vode molitve a studij u ješivama
je limitiran samo na religiozne muškarce.
Koliko žena koje su rabini ima u svijetu:
Tanya Segal (žena rabin u Poljskoj):
Sada ima u Evropi samo nekoliko, u Izraelu je oko 25, a u Sjevernoj Americi, gdje je reformski pokret jači, ima preko 600 žena koje su rabini.
Kako se nazivaju žene-rabini
U hebrejskom nema ženske verzije riječi rabbi. Zbog novog fenomena da postoje žene rabini . postoji nova riječ "raba".Nakon završetka rabinskih studija, možete izabrati način kako da vas zovu, većina izabere žensku verziju.
Tko je rabin?
Boaz Pash:
Rabin je učitelj koji je ujedno vjerski i
lider u zajednici. U judaizmu nema aktivnosti koja je isključivo za rabina kao u katolicizmu za svećenika. Nema samo jedne osobe koja može voditi molitvu u sinagogi
.
Zbog toga u malim zajednicima, koje nemaju dovoljno novaca da plate rabina, njegovu ulogu može preuzeti i druga osoba.
Postoji često mišljenje da judaizam zabranjuje ženama da budu rabini.
Tanya Segal: Ali da li to zaista istina. Ako analizirate židovske zakone, možete zaključiti da to nije kontradiktorno prema halahi- to ima veze sa mišljenjima o socijalnim standardima. Stoljećima je uloga žene bila vezana za kućanstvo i za podizanje djece. Mogućnosti za spiritualni razvoj i djelovanje su bile vezanr za muškarce. Idealni talmudski "chaham" (visoko educirani student posvećen učenju Tore) je formiran u ješivama ili religioznim školama, koje nisu primale žene.
Boaz Pash: Interesantno je da je u Krakovu, prije rata nivo edukacije bio mnogo viši u žena nego muškaraca. Muškarci su pohađali samo religiozne škole gdje su studirali Toru, Talmud i nisu imali opće obrazovanje, kao žene koje su pretežno pohađale poljske škole.
Da li ima "izvanrednih" žena koje su bile uključene u religiozna pitanja
?
Tanya Segal: U Tori i Talmudu možemo naći primjere žena koje su utjecale na povijest u njihovo vrijeme. Možemo čitati o pramajkama koje su imale proročke vizije i o ženama učiteljicama. Dobar primjer je Bruria, talmudista s velikim intelektom. Naravno "obične" žene su imale jasno definiranu ulogu, koja nije bila vezana za učenje i liderstvo.
Boaz Pash:
Sada se polako mogu vidjeti različiti pristupi prema ženama i cijelom pokretu u Judaizmu, ali ortodoksni judaizam ne osjeća te promjene. Poznata je činjenica da žene ne trebaju više sjediti kod kuće cijelo vrijeme, mogu izlaziti, ići u škole, studirati. U Izraelu postoje i profesije u kojima dominiraju žene kao što su suci i učitelji. Zbog toga će i ortodoksni hasidski svijet jednog dana, ne sada, ali možda za 50 godina- biti također prisiljen da prihvati promjene....
|
|
|
| |