1.2.2013. 23:55 |
O rabinima u svijetu
|
Why America Has No Chief Rabbi
Zašto Amerika nema "Glavnog rabina"?
By Jonathan D. Sarna • Wednesday, January 23, 2013
Slika svjetskog "Židovstva" će se ovog ljeta promijeniti. U slijedećem rujnu i Engleska i Izrael će postaviti nove glavne rabine. Jonathan Sacks glavni rabin UK je penzioniran i doći će Ephraim Mirvis, koji je sada rabin u Finchley sinagogi u sjevernom Londonu. Yona Metzger, glavni rabin aškenaške zajednice u Izraelu završava svoj 10-godišnji angažman i još se ne zna koga će izabrati za nasljednika Skupština od 150 članova
, što je predmet mnogih spekulacija.
U komentarima se analizira situacija u Americi: Od dobivanja religijskih prava u Americi, američka religija je vezana uz politički i kulturni konzervatizam, ali je povijesno religija u Americi bila liberalna.
Amerika je neobična, jer nikada nije službeno imala "glavnog rabina". Pokušaj da se postavi (1888) ortodoksni rabin Jakob Joseph iz Vilne nije dobro završila ( zbog konkurencije i nadzora nad košer hranom). Napustili su ga i oni koji su ga doveli, te je na kraju rabin proveo svoje posljednje godine kao siromašni invalid, a nasljednik nikad nije imenovan.
Neki su se ortodoksni rabini proglašavali "glavnima", ali nisu priznati izvan svojih organizacija. Prvi Amandman Zakona u Americi zabranjuje vladi da daje prednost nekom religioznom autoritetu ( kao chiefu) nad drugim. I kao što je Amerika stvorila slobodno tržište u ekonomiji, tako je to učinila i sa "tržištem" religije.
dalje čitajte u originalnom članku
...
In this environment, the creation in America of a government-protected form of Judaism under the authority of a chief rabbi was clearly impossible.
Instead, American Jews accommodated themselves to the nation’s competitive religious marketplace, which by and large has served them well. Rabbis, like their Christian religious counterparts, win or lose status through their individual activities and accomplishments, exemplified by Newsweek’s annual listing of the 50 most influential rabbis of the year.
A recent conference hosted by the prestigious American Jewish Committee, for example, heard a litany of complaints concerning the Israeli chief rabbinate and its maltreatment of non-Orthodox Jews, Russian Jews, women and converts.
Rabbi Joseph B. Soloveitchik, America’s foremost 20th-century Modern Orthodox thinker, was wiser. He turned down the invitation to serve as Israel’s chief rabbi, because, he explained in 1964, he “was afraid to be an officer of the State.”Rabbi Soloveitchik’s decision deserves to be remembered. “A rabbinate linked up with the state,” he warned, “cannot be completely free.”
|
|
|
| |