Gdje sam? Skip Navigation Links Vijesti i arhiva

Prijava korisnika





  

Novosti News

4.1.2022. 8:47
čitajmo
 


Did you know? Books in childhood affect the way the brain ages

This factor in your childhood determines how your brain will function as you age.

By WALLA!DECEMBER 1, 2021


There is no doubt that one of the most frightening things about aging is a decline in cognitive function. Now a new study from the University of Haifa reveals that the environment in a child’s home affects brain function in old age. Here are all the details.

Our brain ages as we get older, and this process often causes a decline in cognitive function. Many recent studies are trying to find ways to slow this decline, or at least factors that predict it. Now, a new study from the University of Haifa has found a common factor which can do that. According to this study, exposure to books in childhood affects the way our brains age. 

Yes, book exposure, not necessarily reading.




Naš mozak stari kako starimo, a taj proces često uzrokuje pad kognitivnih funkcija. Mnoga nedavna istraživanja pokušavaju pronaći načine za usporavanje ovog pada, ili barem čimbenike koji ga predviđaju. 

Sada je nova studija sa Sveučilišta u Haifi pronašla zajednički čimbenik koji to može učiniti. Prema ovoj studiji, izloženost knjigama u djetinjstvu utječe na način na koji naš mozak stari. Da, izlaganje knjigama, ne nužno čitanje.  Studija je pokazala da što je više knjiga u domovima bilo u djetinjstvu, to je sporiji pad kognitivnih funkcija u starosti.

"Razvijanje kognitivnih sposobnosti u djetinjstvu može proizvesti 'rezerve' koje štite mozak od degeneracije u starosti", rekao je dr. Galit Weinstein, urednik studije. Hipoteza je bila da bi sama izloženost velikom broju knjiga u domu mogla biti poticaj s pozitivnim učinkom tijekom vremena."

Dvadeset i sedam zemalja i 8.239 sudionika

Kognitivni pad je fenomen koji se može pojaviti kako starimo, a utječe na našu sposobnost razumijevanja, pamćenja i društvenog funkcioniranja. Obrazovanje, aktiviranje mozga na različite načine poput učenja jezika i rješavanja križaljki, kao i prisustvovanje društvenim okupljanjima, neke su stvari koje mogu smanjiti rizik od kognitivnog pada s godinama. 

U trenutnoj studiji objavljenoj u časopisu Dementia and Geriatric Cognitive Disorders, Weinstein,  zajedno s dr. Ellom Cohn-Schwartz iz Odjela za javno zdravstvo Sveučilišta Ben-Gurion i NoamomDamarijem iz Centra za multidisciplinarna istraživanja starenja, ispitala je odnos između broja knjiga u domu za djetinjstvo osobe i kognitivnog funkcioniranja odraslih starijih od 65 godina.

Studija se temeljila na podacima iz Ankete o zdravlju, starenju i mirovini u Europi (SHARE) i uključivala je 8.239 ljudi u dobi od 65 i više godina iz 27 zemalja diljem Europe između 2004. i 2013. Većina sudionika istraživanja izvijestila je da imaju između 11 i 25 knjiga kao djeca.


“Naši nalazi pokazuju potencijalni doprinos kućne knjižnice očuvanju kognitivnog zdravlja i usporavanju starenja mozga desetljećima kasnije”, rekao je Weinstein.

Prema znanstvenicima, izloženost velikom broju knjiga u djetinjstvu može povećati kognitivne sposobnosti djece koja uče uživati u čitanju, stjecanju obrazovanja i drugih kognitivnih vještina, te stoga razvijaju "rezerve" koje ih štite od procesa cerebralne degeneracije u starost.  Weinstein je zaključio da ova studija doprinosi znanju o važnosti uvjeta okoliša djece za zdravlje mozga u starijoj dobi. 

Potrebna su daljnja istraživanja kako bismo saznali o dugoročnim posljedicama na mozak dok prelazimo s čitanja tiskanih knjiga na djecu koja neprestano koriste digitalne medije.